Selepas tahun baru

Assalamualaikum.

Ehem, jangan pelik. Itu memang antara my new year's resolution untuk tahun 1433 Hijrah ni, nak berblogging secara berhemah. Walaupun masa tu tengah marah. Thihi. Boleh tak agaknya tu? :P

Ouh, rasanya belum terlewat lagi nak wish selamat menyambut tahun baru 1433 Hijrah. Moga hari-hari mendatang bakal meninggalkan impak yang lebih baik daripada hari-hari terdahulu.

Maafkan daku juga di atas kesawangan blog ini sejak sekian lama. Bukan apa, bila internet kat rumah dah okay, tuan punya blog yang dilanda kemalasan. Bukan setakat malas nak update blog, nak online pun malas. Tak tahulah, mungkin dah takde apa yang menarik untuk di explore sekarang ni. Facebook pun dah jarang diupdate. Twitter je yang bernyawa sekarang. Jadi, kalau ada yang merindu, silalah cari saya di twitter ye? :P

Ehem, sempena bulan Muharram ni aku nak share something;

1. Bulan Muharram merupakan salah satu dari empat bulan haram yang telah Allah muliakan. Secara khususnya Allah melarang kita berbuat zalim pada bulan ini sebagai menghormatinya.

2. Kita digalakkan untuk memperbanyakkan berpuasa di dalam bulan Muharram.

3. Biasanya kita akan tertumpu pada 1 hari yang kita panggil hari Asyura (10 Muharram)

4. Dikatakan jika kita berpuasa pada hari Asyura, insya Allah dosa kita sepanjang setahun yang lalu akan dihapuskan.

5. Fakta ni aku baru tahu Jumaat lepas masa tazkirah; kita diunjurkan untuk berpuasa 2 hari, sama ada 9 dan 10 Muharram atau 10 dan 11 Muharram atas sebab:

i) Untuk membezakan antara umat Islam dengan Yahudi. (Orang Yahudi sambut hari Asyura untuk memperingati peristiwa Nabi Musa A.S membelah laut dengan tongkatnya)

ii) Untuk sambung puasa hari Asyura dengan hari lainnya sebagaimana kita tak boleh puasa pada hari Jumaat sahaja.

iii) Supaya lebih berhati-hati dalam perlaksanaan puasa Asyura agar tak terlebih atau terkurang hitung bila tibanya hari Asyura. (ini mungkin terjadi sebab orang dulu-dulu yang takde kalendar macam kita sekarang ni)

6. Tetapi jika kita berpuasa pada 10 Muharram pun tak ada masalah. Hukumnya bukan haram atau makruh sekalipun. Cuma sebaik-baiknya digalakkan berpuasa selama dua hari atas sebab-sebab yang disebut di atas tu. =)

Wallahu'alam.

Jadi, tunggu apa lagi? Marilah kita kutip pahala berpuasa Asyura. =)

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Selepas tahun baru

  1. bila eh kak siti 9&10 muharam tu?..

    ReplyDelete
  2. sudah lepas la cik kak. semalam 9, hari ni 10 Muharram. =)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.