Archive for December 2007

2008

Dah pun setahun. Pejam celik dah nak masuk tahun baru. Rasa macam baru semalam menaip entry untuk 31 Disember 2006. Hari ni dah berada di hari terakhir tahun 2007. Haih, cepat sungguh masa berlalu. Macam-macam hal yang dah berlaku sepanjang tahun. Pahit manis semuanya ada. Cuma aku tak tahu setakat mana aku mampu dan redha menerima apa yang dah aku lalui sepanjang tahun ni. Paling penting, aku makin banyak mempelajari sikap manusia sepanjang tahun ni.

Tak semestinya orang yang rapat dengan kita memahami kita. Hati-hati, mungkin orang inilah yang bakal menikam kita dari belakang.

Tak semestinya orang yang baik di depan kita juga berbuat baik di belakang kita. Ada kemungkinan dialah orangnya yang dikatakan musuh dalam selimut.

Tak semestinya orang yang berbaik-baik dengan kita tak mempunyai maksud atau tujuan tertentu. Mungkin orang inilah yang suka mengambil kesempatan di atas kelebihan orang lain.

Tak semestinya bila kita berbaik sangka dengan orang lain itu, orang lain juga mempunyai pemikiran yang sama dengan kita. Hati-hati, mungkin pemikiran seperti itu bakal memakan diri sendiri. Jadi, letakkan sedikit prasangka pada orang lain.

Tak semestinya sesuatu yang kita pegang tu akan jadi milik kita. Jangan memegangnya terlalu kuat jika tak mahu terasa sakit bila terlepas.

Entah, bila fikir-fikir, memang sedih la. Tapi, aku cuba redha dengan apa yang berlaku ni. Memang ada hikmahnya. Cuma, sekarang aku lebih suka ambil pendekatan berdiam diri. Mudah-mudahan kebenaran akan terbukti suatu masa nanti. Amin…

Buat masa ni aku cuba ikhlaskan diri memaafkan ‘manusia-manusia itu’ sambil mendoakan semoga Allah bukakan pintu hati mereka pada kebenaran.

Buat semua kawan-kawan, selamat melangkah ke Tahun 2008. Tak mahu wish, sebab aku nak simpan wish tahun baru sempena 1 Muharam nanti. Semoga kita akan jadi lebih baik dari semalam. Ampun dan maaf kalau ada kawan-kawan yang terasa hati sepanjang tahun ni. I’m a normal person. Kalau aku ada terasa hati dengan orang lain, maknanya orang lain pun mungkin ada yang terasa hati dengan aku. Jadi, aku mintak maaf dari hujung tudung sampai ke hujung sandal. Hehe… Moga kalian sentiasa berada dalam rahmatNYA.

8 Comments

Aktiviti Cuti


Ada yang sibuk bertanya, apa yang aku buat cuti panjang ni. Jawapannya, aku banyak menghabiskan masa di rumah. Buat marathon novel-novel menarik yang ada dalam simpanan aku. Salah satunya novel RADHA lah. Novel Ayat-ayat Cinta tu pun tak abis lagi di baca. Beli juga versi Melayu sebab versi pdf yang Brad bagi tu banyak kekeliruan. Hehe. Tapi yang benarnya, senang baca versi print daripada baca depan laptop. Sakit mata. Tak sabar juga menunggu filem Ayat-ayat Cinta ni di tayangkan. Macam mana agaknya mereka menggarap filem berasaskan novel genre ni ye?

Paling seronoknya cuti ni, tak payah fikir hal-hal yang menyakitkan hati. Aman dan tenteram hidup. Lapang fikiran. Duduk bersantai di rumah sambil membaca, layan dvd, layan Heroes season 2 yang aku dah download tapi tak sempat nak tengok lagi (tetap juga nak tengok walau Astro akan start tayang bulan depan). Sambil cuit-cuit juga kerja yang aku bawak balik tu. Kekadang fikir seronok juga kalau buat kerja dari rumah macam ni. Kurang stress. Huh, berangan jer!

Sepanjang minggu ni aku dapat 2 kejutan. Haih, ni bukan kejutan mcm si Aznil tu selalu buat ye? Tatau la nak kata kejutan macam mana. Satu kejutan yang mungkin (mungkin je la..) merubah kehidupan aku. Satu lagi kejutan yang buat aku makin berjauh hati. Entahla, sejak kebelakangan ni aku jadi makin sensitif. Tak sangka macam tu rupanya. Tapi takpelah, benda dah jadi. Sebenarnya pusing-pusing pun balik juga pada diri sendiri. Jadi, tak usah nak menyalahkan sesiapa atas apa yang jadi. Tengok diri sendiri. Apa yang kita beri pada orang lain, itulah yang akan kita dapat balik. Cuma kena lebih beringat dan juga berhati-hati dalam setiap tindakan yang aku akan ambik lepas ni. Nama pun manusia kan? Tak lepas daripada kekhilafan.

Tak berapa hari je lagi nak melangkah ke tahun baru. Apa agaknya azam di tahun baru ye? Mudah-mudahan apa pun yang kita hajatkan atau azamkan tu mampu membawa manfaat bukan saja untuk diri sendiri, bahkan juga untuk orang-orang di sekeliling kita khususnya. Aminn...

*Teringat kata-kata kawan aku semalam,"Kadang-kadang kita perlu juga meluahkan apa yang kita rasa. Jangan memendam sangat dalam hati. Bukan apa, kalau asyik dipendam je mana awak nak buang air mata tu?"
Jawapan aku, "Buang je kat dalam baldi. Haha.." Tapi dalam hati hanya Tuhan je yang tau. Hanya DIA je yang tau apa yang aku rasa, aku lalui selama ni.
Anyway thanks a lot. At least awak dah bagi jawapan yang memuaskan hati saya sekaligus membuang tanggapan saya pada semua orang. :)

2 Comments

Hipokrit


Hipokrit! Sesungguhnya aku memang tak suka orang yang hipokrit. Aku juga tak suka menjadi hipokrit. Tapi, adakalanya prinsip tu 'terpaksa' diketepikan demi menjaga hati orang lain, perasaan orang lain. Really hate that! Erghhhh~

5 Comments

Harapan?

Tengah sibuk menyiapkan kerja ni (sebab nak cuti minggu depan, terpaksalah me'rajin'kan diri) teringat lak perbualan aku ngan sorang adik ni petang tadi. Entahlah, bukan aku sengaja nak gelakkan dia. Tapi soalan dia tu memang buat aku rasa nak ketawa.

n: sis...
n: n der bace komen kt entry abg k?
n: sape die?
reflection_2108: abg k?
reflection_2108: siapa?
reflection_2108: x paham
n: dlm tu kn kakak ade ckp
n: kakak pon ade situasi cam n
n: ade seseorg yg menanti...
n: s*** ke?
reflection_2108: =))
n: soriii klu tanye
reflection_2108: sori
reflection_2108: tatahan nk gelak
reflection_2108: jap2
n: ishkkk nape....
reflection_2108: nk bace komen tuh
n: ekekekekekek
reflection_2108: where did u get that idea?
reflection_2108: :))
n: s*** pnh ckp
n: ehehehhehehe
reflection_2108: ckp?
reflection_2108: :-?
reflection_2108: dia ckp pe? :-?
n: eh ke n slh org...
n: kak pu3 la kn
n: gf die la
n: kak pu3
reflection_2108: =))
n: ermmm tp sure la...ingt2 lupe benda tuh
n: :D kakak....
n: alaaaaaaaaaaa~
reflection_2108: adeh
reflection_2108: sakit perut gelak
n: eheheheh kakak ni...
n: [-(

Haha, kelakar. You already make my day sis. Komen daripada orang lain disangkakan aku disebabkan nama yang sama. Hehe, kesilapan teknikal yang tak disengajakan. Biasalah tu. Tapi nak ucap tahniah gakla, sebab dalam keadaan mood aku yang tak menentu ni dia dah berjaya buat aku ketawa. Thanks again. (^_^)

Rapatnya kami tak bermakna bercinta. Dan bercinta juga tak semestinya bersatu. Jangan mengharapkan sesuatu yang kita 'harap'kan tu menjadi kenyataan. Tak salah mendoakan yang baik-baik. Cuma doakanlah kami temui kebahagiaan masing-masing. Aku masih lagi selesa begini. :)

5 Comments

Bas Dan Keretapi

Entah kenapa, tetiba nak dengar lagu ni hari ni. Teringat lak zaman belajar dulu :)

Busses and Trains - Bachelor Girl

Hey Mom, why didn't you tell me?
Why didn't you teach me a thing or two?
You just let me go, out into the world,
You never thought to share what you knew.

(Chorus):
So I walked under a bus,
I got hit by a train,
Keep fallin' in love,
Which is kind of the same,
I've sunk out at sea, crashed my car, gone insane,
And it felt so good, I wanna do it again.

Hey Mom, why didn't you warn me?
'Cause about boys there's something I should have known,
They're like chocolate cake, like cigarettes,
I know they're bad for me but I just can't leave 'em alone.

(Repeat Chorus)

Hey Mom, since we're talkin',
What was it like when you were young?
Has the world changed or is still the same?
A man can kill and still be the sweetest fun.

(Repeat Chorus)


4 Comments

Cerita Bosan!

Masuk hari kedua kat office baru. Nothing much. Bosan sikit sebab takde masyarakat kat situ. Kawasan baru, jadi tak ramai lagi umat kat sana. Mungkin tahun depan ramaila orang kat situ. Mudah-mudahan. Kalau tak mau mati kutu kat sana.

Petang tadi, balik office lama terus bos panggil. Appraisal. Takde apa yang mengerikan. Penilaian biasa setiap tahun. Tapi tahun ni ada sikit haru la. Aku pun tak tahu kenapa. Tengok muka bos tadi ada sikit sebak la. Kelakar je. Padahal bukan tak boleh jumpa lagi pun nanti. Tapi dari gaya dia macam berat je nak lepaskan aku pergi. Haih. Tempat aku sekarang pun akan dibiarkan kosong. Senang katanya aku nak buat kerja bila ada kat sana. Haih lagi. Selama ni pun memang dia je penguat semangat aku nak terus bekerja kat sana. Susah woo nak jumpa bos yang baik camtu.. Tu sebab 5 tahun masih setia dengan dia.

Memang pernah terfikir jugakla, betul ke keputusan yang dah aku buat ni. Biasalah, kadang-kadang rasa dah bulat tekad dengan satu-satu keputusan yang kita buat tu. Tapi bila sampai masanya, tak sampai hati nak tinggalkan apa yang pernah jadi milik kita tu. Aku rasa tanya sesiapa pun mesti kebanyakannya rasa camtu. Bagi aku, macam apa yang pernah aku utarakan dulu la, aku takkan menyesal dengan pilihan aku. Kalau pun ia bukan yang terbaik, insya Allah aku akan usahakan supaya ia menjadi yang terbaik untuk diri sendiri.

Untuk Ann, pilihan masih ada. Cuma mungkin masa belum mengizinkan. Mudah-mudahan dapat buat pilihan yang tepat :)

7 Comments

Dunia Baru!

Bagai terbayang-bayang lagi kelukaan semalam bila aku tengok orang lain terluka. Entah di mana silapnya, hubungan yang terbina sekian lama antara dia dan si lelaki musnah juga di pertengahan jalan. Terkejut bila dengar khabar ni. Aku tau mereka memang bermasalah, tapi tak sangka boleh berakhir macam tu. Sebak juga bila tengok kawan aku ni menangis. Nak tanya lebih-lebih kami pun faham yang dia tengah bersedih. Jadi, biarkan dia menenangkan dirinya sebelum bercerita. Cuma sms daripadanya yang mengatakan dia berada dalam keadaan yang baik. Harapnya macam tu la.

Memang perit. Aku cuma mampu bagi kata-kata yang aku harap dapat bagi semangat pada dia. Mudahan-mudahan dia tabah hadapi dugaan ni. Tak guna nak menyalahkan sesama sendiri. Sebab pada aku, masa ni lah kita patut muhasabah diri kat mana kekurangan atau kelemahan yang patut kita perbaiki. Harap dia mampu mengatasi tempoh kesedihan yang akan dia hadapi.

Berakhirlah sudah semua kisah ini dan jangan kau tangisi lagi”

Entahla, mungkin suratan atau mungkin juga kebetulan hal yang sama juga berlaku pada aku dalam bulan Disember tiga tahun lepas. Tapi Alhamdulillah, I’m fully recovered now. Even until now, aku masih lagi bersahabat baik dengan dia. Walaupun ramai orang pertikaikan kenapa aku perlu nak berbaik-baik dengan dia, tapi pada aku tak salahkan berbuat baik sesama manusia? Besides, memang asalnya kami kawan. So, salah ke kalau kami tetap berkawan? Biarlah orang nak berkata apa pun. Janji tak melanggar undang-undang agama dan negara kan?

Hmm, start esok aku dah kena dok office baru. No internet and no gossiping around for the whole two weeks. Haih, mesti bosan tahap gaban nanti. Takpe la, sesekali kembali ke keadaan asal. Lagipun dua minggu aje kena dok sana. Menggantikan orang yang bercuti panjang. Lepas tu aku pun cuti. Yeay! Kekadang terfikir juga, kebelakangan ni banyak benar doa dan hasrat aku dipermudahkan. Alhamdulillah. Kekadang tu terasa cepat sangat semuanya berlaku. Tapi hakikatnya, itulah yang aku mahukan. Jadi, redhakan ajela. Mudah-mudahan semuanya berjalan lancar.

Dalam tempoh dua minggu ni jangan ada yang rindu-rinduan lak eh bila tak dapat ketuk tingkap YM? (^_^)

2 Comments

Thanks So Much (^_^)


Terima kasih untuk segala bantuan yang dihulurkan.
Terima kasih untuk setiap bebanan yang diringankan.
Terima kasih untuk masa yang diluangkan.
Terima kasih untuk setiap kenangan yang terukir.
Terima kasih untuk setiap cerita yang dikongsi.
Terima kasih untuk segalanya.
Knowing all of you makes me realized that there's still a bunch of nice people out there (^_^)
Gonna miss all of you and our precious moments so very much!

*Cd ni berjaya buat aku mengalirkan air mata. Bukan kerana cerita ataupun lagu. Cuma terharu bila orang yang baru dikenali lebih menghargai dibandingkan dengan orang yang lebih lama aku kenal(T_T)

4 Comments

Pilih Simpang

“Nak tau tak claim dia berapa banyak bulan ni?”
“Claim banyak-banyak ni untuk raya la tu”
“Asyik-asyik dia je yang dapat job besar. Abis tu macam mana kita ni nak capai target sales kita?”
“Ala, kalau dia naik gaji pun sebab dia baik dengan orang kanan bos”

Aku dah banyak bersabar dengan kata-kata yang mereka lemparkan pada aku tu. Mula-mula memang aku mampu bersabar. Tapi bila sampai mempertikaikan bahagian aku, rezeki yang aku dapat aku jadi sedih sendiri. Kenapa nak pertikaikan bahagian orang lain sedangkan masing-masing ada bahagian tersendiri? Selama ni aku tak pernah mempertikaikan bahagian orang lain, kenapa dia nak pertikaikan apa yang aku dapat hasil usaha aku sendiri?

Nak kata takde pendidikan agama, rasanya mereka lagi advance. Sekolah menengah agama lagi. Tapi kenapa tak redha dengan ketentuanNYA? Kenapa masih nak mempertikaikan bahagian orang lain? Merekalah antara manusia yang aku kenali yang tak pandai bersyukur! Suka merungut sana sini. Suka mempertikai itu ini. Segala benda-benda remeh yang tak patut difikir tapi dia nak fikir. Pelik kan? Bukannya nak memburukkan orang lain, cuma mereka ni keterlaluan dalam hal-hal macam ni. Suka sangat mengata orang tapi tak suka tengok cermin, tengok kekurangan diri sendiri.

Peluang yang bos aku beri memang umpama satu rahmat buat aku. Bukan aku nak melarikan diri daripada masalah. Cuma aku mengelak daripada menambah luka lebih dalam. Mengelak daripada mendengar apa-apa yang bakal membangkitkan kemarahan dan dendam pada orang lain. Di samping tu juga aku terasa seperti mahu mencabar diri sendiri sempena tahun baru ni. Insya Allah, peluang ni akan dimanfaatkan sebaik-baiknya. Mudah-mudahan masih lagi diberi kekuatan menghadapi segala cabaran dan dugaan. Amin..

Bila difikirkan balik memang betul agaknya apa yang diperkatakan kawan aku ni. Bos tak nak aku berundur disebabkan masalah persekitaran. Aku pernah ditanya kenapa nak bercuti panjang. Tak sampai hati nak bercerita, lebih-lebih lagi memburukkan orang lain. Akhirnya aku cuma bagitau yang aku tertekan. Bukan dengan kerja tapi persekitaran. Mungkin la kot. Mungkin juga disebabkan peluang tu memang nak diberikan pada aku dari dulu. Cuma masa je yang tak mengizinkan. Siapa tahu kan?

Sebenarnya aku dah tak sabar nak keluar daripada office. Tapi bila memikirkan banyak lagi hal yang perlu aku selesaikan, banyakkan bersabar ajela. Hehe. Cuma ada satu perkara yang aku baru sedar. Rupanya bila orang cemburukan kita tu sebenarnya kita bagus. Jadi, tak payah buang masa bersedih sebab hal-hal remeh macam ni. :)

7 Comments
Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.