Ada Apa Dengan 'Tuuuttt'

Ada apa dengan pekerjaan ‘tuuttt’ itu? Mintak maaf bebanyak, xleh sebut apakah pekerjaan ‘tuuttt’ itu. Mungkin akan jadi suatu isu sensitif sekiranya orang yang bekerjaya ‘tuuttt’ itu membaca entri ini.

Entahla, sana sini orang sibuk nak memohon jadi ‘tuuttt’, aku je yang tak berminat walaupun dulu kerjaya itu termasuk dalam list cita-cita masa kat sekolah. Tak dinafikan, kerjaya ‘tuuttt’ itu memang mulia dan lebih lumayan imbuhannya berbanding dengan kerjaya ‘biasa-biasa’ macam aku sekarang ni. Government servant la katakan. Banyak kelebihannya berbanding kerja ‘biasa-biasa’ macam aku ni. Tapi aku tak berapa berminat sebab aku rasa pemikiran aku takkan berkembang. Aku takkan nampak dunia luar secara globalnya berbanding jika aku berada di tempat sekarang ni.

Paling aku tak puas hati bila jumpa makcik-makcik aku pun, diorang akan tanya kenapa tak apply kerjaya ‘tuuttt‘ tu yer? Kenapa? ‘Tuuttt’ je ke yang terjamin? Kerja ‘biasa-biasa’ macam ni tak terjamin ke? Bukannya apa, ramai sangat yang bekerjaya tuuttt pun x bagus juga. Jadi lambakan. Lepas tu xde kerja. Kena gak menganggur. Boleh jadik juga antara yang memohon ‘tuuttt’ dulu pun bukan sebenar-benarnya nak jadik ‘tuutt’. Cuma atas tuntutan kehidupan yang menekan a.k.a takde pilihan lain sebab tak dapat kerja setelah grad. Even kawan-kawan aku pun ramai yang jadi ‘tuuttt’ atas sebab ini.

Memang kerjaya ni nampak senang. Privilleage pun banyak. Cuma tanggungjawabnya tak semudah yang kita nampak. Amanah yang nak di pikul tu terlalu berat. Lagi pulak, mereka ni berperanan menjana pembangunan negara. Bukan mudah tu. Kira layakla privilleage yang diberikan tuh dengan jasa yang ditaburkan untuk negara. Cuma aku tak berkenan kenapa kerjaya tuuttt itu selalu di banding-bandingkan dengan kerjaya ‘biasa-biasa’ yang lain. Levelnya sama aje, cuma kerjaya dia lebih glamerla berbanding orang yang bekerja ‘biasa-biasa’ macam aku ni. Huhu...

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

5 Responses to Ada Apa Dengan 'Tuuuttt'

  1. cam tau je tut tuh..
    tut..tut kan..
    ekekeh..
    rasenye kalo betul la tut tuh..
    dulu abah ngan abg suruh jadik tut gak..
    lepas abes spm..
    abes matrik..suruh apply..
    kate senang dpt keje..
    byk la senang..
    tgk skung..ramai dh beralih bidang..
    haha...yg penting..
    aku bahagia disamping wayar2 dan komponen elektrikku...
    muahaha...

    ReplyDelete
  2. owh...pekerjaan apakah "tuut" tuh.. maaglah saya nie lambat pick up sket..huhu

    ReplyDelete
  3. iN>>> kekeke...tawu ker? hahak...
    ye-ye jer, sekali bukan. huhu...
    memang senang dpt koje, tp nnt buhsan la...:(

    tenaciousdarevil>>> hehe, biarlah rahsia. kalo disclose nanti takut blog ni di ban oleh orang2 yang bekerja sebagai tuuuttt itu ;)

    ReplyDelete
  4. skali baca... terpikir lain lak... *tuuuutttttttt*...

    2 kali baca baru tau "tuuutt" tu aper... hehehe...

    ReplyDelete
  5. ha, pk ape tuh chiq?
    hehe...biarlah 'tuutt' itu kekal sebegitu. xyah mention pape. hehe..:D

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.