XYZ

Apa perasaannya eh, bila kita di jemput datang ke majlis perkahwinan ‘ex’ kita? Minggu ni je aku dengar cerita daripada 2 orang kawan yang dijemput ke kenduri ‘ex’ memasing. Yang pasti, aku tau perasaan masing-masing ada memang sedihla. Yang sorang ni siap sms aku:
“Tgh sedih ni. Semalam ex saya kahwin dah. Ni nak pegi lepas perasaaan men boling sat.Huhu...”

Aku terfikir gak, kenapa mesti sedih? Kan masing-masing dah ada kehidupan sendiri. Kata kawan aku tu, dia masih teringat kenangan lama. Hmm...Kenangan. Memang susah nak lupa. Mungkin ada yang takkan lupa kalau betul-betul bawa kesan di hati. Aku akui, walau dah boleh terima hakikat tapi kadang kala ada gak rasa sedih tu, bila apa yang dirancangkan musnah di tengah jalan. Lumrahla, nama pun manusia. Dah ada sejarahnya kan dengan orang tu. Nak tak nak, mau tak mau ada ketikanya kita akan terkenang juga. Macam komputer gak, walau dah delete macam mana pun, data tu dah ada dalam hardisk. Akan terhapus kalau hardisk kita tu dah rosak. Kalau manusia ni hardisk kong tu maksudnya apa? Huhu..tak maula, hilang memori. Part yang tak suka cuma sikit je, tapi memorinya hilang semua. Biarla pedih macam mana pun, terima je apa yang kita miliki tu seadanya. Nak bagi neutral, ingatla apa-apa kenangan yang manis sepanjang hidup.

Memang, setiap apa yang berlaku tu ada hikmahnya. Cuma cepat atau lambat je hikmahnya kita akan nampak. Jadi, sebagai makhlukNYA kita kena belajar terima hakikat dan redha atas setiap ketentuanNYA. Ceh, bes je wat ayat. Kena kat diri sendiri nanti belum tentu lagi aku boleh menabahkan diri. Tapi insya Allah, mudah-mudahan bolehla. Tengah mencuba ni drp sekarang. Hehe..

So untuk kawan-kawan yang tengah sedih tu, janganla ikutkan hati sangat. Insya Allah, akan sampai masa sendiri nanti. Cuma jangan putus berdoa padaNYA ye? Jangan wat benda-benda pelik sudahla. Nanti kang bukan diri sendiri je susah, orang lain pun sama.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to XYZ

  1. x ke, y ke, hatta z skalipun. Biarla diorg kawen ngan sape2 yg diorg suke.

    Idup ni x lama. Byk benda lain buleh buat kite hepi. Sedih2 pun sekejap2 je la.

    life is about choice. what do u choose will reflect tomorrow.

    Pilih hepi, hepi la. Senang je..

    (aku pon ckp senang la kan....)

    ReplyDelete
  2. hmm..memang senang...

    "life is about choice. what do u choose will reflect tomorrow."

    betul, tapi sebelum memilih tu jangan lupakanNYA...DIA lebih mengetahui..:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.