Cinta Kenangan Silam...

Cuaca sejuk macam ni betul-betul menggamit memori zaman kecil-kecilan dulu. Masa dulu, bukanla lama mana pun, start sekolah memang musim hujan. Jadi nak taknak memang kena redah hujan bila nak pergi sekolah. Berbekalkan payung dengan 1 beg plastik (untuk isi kasut) aku jalan kaki pergi sekolah (jarak antara sekolah dengan rumah cuma 15 minit perjalanan). Dalam perjalanan ke sekolah tu macam-macamla yang akan ditemui tu. Kalau bernasib baik bolehla jumpa biawak berenang ke, takpun ular berenang ke..Huhu..

Jalan yang aku lalu nak pergi sekolah dulu tu kira jalan pintas jugala. Kalau jalan jauh silap-silap boleh jumpa cek kerbau pendek kat dalam kebun getah tu. Tapi jalan pintas yang aku ikut ni boleh tahan gak semak samunnya. Bila aku dah baik darjah 5 ke 6 baru jalan tu diturap tar. Jadi jalan takla lecak sangat bila musim hujan. Yang tak besnya, bila musim banjir ada kemungkinan jalan tu tenggelam. Nak tak nak kenala pusing jalan jauh kalau kena banjir. Heheh...

Kalau tak silap masa aku Tingkatan 3 aku pernah bawak kawan-kawan sekelas lalu jalan tu. Masing-masing siap tanya aku lagi, “Kau tak takut ke? Jalan ni kan sunyi?” Haha..entahla, dah terbiasa daripada kecik kot? Aku dah biasa dengan jalan tu. Terserempak dengan ular melintas tu dah biasa. Cuma risau kalau terserempak dengan ‘orang jahat’ je. Macam biasala, mak dah pesan:

- kalau jumpa orang yang tak kenal ajak naik kereta, jangan naik
- kalau jumpa benda-benda pelik, jangan tego
- kalau jumpa mat-mat pit ke, orang jahat ke, bace ayat kursi bebanyak, 3 Qul jangan lupa
- kalau jumpa orang jahat lagi, lari sejauh mungkin yang termampu
- kalau jumpa angsa, halau dengan kayu (isk...x suke natang ni...)
- kalau jumpa anjing, jangan lari. Nanti dia lagi kejar.

Apa lagi petua mak aku eh? Banyak da yang aku lupa. Hehe...tula, masa mak cakap tak mau pay attention. Padan muka aku. Waaa rindunye zaman kecil-kecilan aku....

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.