Kahwin?

Kebelakangan ni aku rasa kebanyakan blog yang aku singgah banyak sebut tentang kahwin. Hai, korang ni. Taula dah musim cuti sekolah ni. Maknanya kenduri kahwin pun memang merata la sana sini. Aku pun baru balik majlis kenduri kahwin course mate aku masa kat UTM dulu. Meriah. Dapatla jumpa kawan-kawan lama dan tak lupa juga soalan-soalan cepumas daripada kawan-kawan. :
A : Hai, sorang je ke? Takkan takde teman kot?
B : Kawan baik kau dah lepas ni. Kau bila lagi?
C: Bila aku nak rasa nasi minyak kau pulak?
D :Aku ni teringin nak rasa durian Segamat. Bila ek bleh pegi Segamat ni? Mana tau bleh makan nasi minyak sekali kat Segamat tu...

Fuh, soalan-soalan mencabar daripada kenkawan. Apa la korang ni. Relaksla, benda ni bukan aku yang control. Kadang kala kita dah rancang baik-baik, tapi hasil di penghujungnya? Zero! Jadinya, jangan terlalu berharap yang aku akan naik pelamin dalam masa terdekat ni. Benda-benda ni semua ketentuan Allah. Kita cuma mampu merancang, penentunya bukan kita.

Biasanya la kan, kebanyakan orang akan bagi jawapan-jawapan macam ni kat soalan-soalan kat atas tu:

1) Belum ada calon
2) Belum sedia nak pikul tanggungjawab
3) Duit belum cukup lagi :
4) Belum puas enjoy
5) Nak tolong mak ayah
6) Nak capai target sebelum kawin, cth nak beli rumah, kereta, etc.

Bagi alasan banyak mana pun, sampai bila pun tak kahwin. Tapi aku tertarik dengan alasan yang kedua tu. Dulu aku selalu gak guna alasan tu. Tapi pada aku sampai bila agaknya nak tunggu kita bersedia ye? Kalau nak tunggu bersedia sampai bila-bila agaknya aku tak kahwin. Cuma pada aku, bila jodoh sampai kita cubala sedaya upaya untuk jadi isteri atau suami dambaan pasangan. Fuh, cakap macam berpengalaman je. Yo-yo oh je...

Apa pun Selamat Pengantin Baru untuk pasangan Mazita ngan Fauzi. Semoga berbahagia dan berkekalan ke akhir hayat. Amin...

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

3 Responses to Kahwin?

  1. ekekeh..
    nk tnye..
    akak bile pulak..
    bile org boleh dpt makan nasik minyak akak..
    em...
    tapi kalo akak kawen..
    nnti sape nk teman org pegi MOY lagik ek..
    ish..
    jangan kawen dulu la eh...
    biar org kawen dulu..
    ahak~~

    ReplyDelete
  2. hahhaha..hampeh je IN nih...tp..xpe...korg kawen la dulu..
    leh mkn ns minyak bergnti3 nnnti...
    akak...bile akak??? ehehhe..
    saja je tanya...jgn tanya akma balek da la... :P
    papepon..kite minummmm dulu...

    ReplyDelete
  3. to iN : bile eh? xpela, kalo in nk kawen dulu ok je...:p

    to akema : haha...mcm tau2 je org nak pass balik soklan tu kat dia.
    jom kita minummmm dulu....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.