Adik ooo adik....

Kisah di suatu pagi:

Adik : Mak Nim, adik nak makan ubatla...Adik rasa macam nak demam lagi ni.
Mak sedara : Nantila kejap dik. Tunggu papa balik bawak sarapan. Lepas sarapan adik makanla ubat. Adik ni ye ke nak makan ubat ni? Semalam bukan dah escape makan ubat ke?
Adik : (Sambil tersengih) Ala, tapi adik da lapar ni. Semalam kan, papa ada beli coklat dengan milo kat Giant tau. Mana ek?
Mak sedara : Ha, kan semalam dokte dah pesan, adik takleh makan benda-benda manis, nanti tonsil adik bengkak. Ala, tunggula..kejap lagi papa balikla tu.
Adik : Ala, adik nak jugak. Mak Nim mana tau, adik ngan papa je yang jumpa dokte semalam. Adik nak cari sendirila macam ni. Mana ek? (sambil selongkar dapo).
Mak sedara : Adik ni degilla. Kalau papa marah nanti Mak Nim tak tau.
Adik : Yey...adik dah jumpa. Mak Nim nak sikit x?
Mak sedara : Suka hatila dik, jangan nak rasuah lak...

Selang setengah jam.

Papa : Adik, jom makan. Lepas ni baru boleh makan ubat.
Adik : Ok papa. Adik nak gula boleh x? Letak dekat kuah roti canai ni.
Mak sedara : Aik, ingat dok Kelantan ke dik? Biasa orang kat sana je makan kuah roti canai bergula ni.
Adik : Ala Mak Nim, adik pernah makan macam tu la kat Terengganu hari tu masa ikut papa balik. Bolehla...
Papa : Adik, kan dokte dah pesan. Adik takleh makan manis-manis. Nanti kalau tonsil adik bengkak, boleh kena bedah tau.
Adik: Bedah? Bedah tu macam mana papa?
Papa : Bedah tu kan, nanti dokte tu potong leher adik. Adik nak?
Adik : Tak nak la papa...Takut...
Papa : Ha, tau pun. Cepat makan, nanti boleh makan ubat.
Adik : (Dok belek-belek je roti canai depan mata, tapi tak makan pun).
Papa : Adik, makanla. Nanti kang boleh makan ubat. Ni mesti taktik tak mau makan ubat ni.
Adik : (Tersengih)
Aku : Hai, adik...adik...(sambil geleng kepala)

Tu antara kerenah anak buah aku yang sorang ni. Kelakar gak bila layan minah sengal sorang ni. Ada je kerenah dia yang akan buat kitorang satu family tergelak. 2 hari duduk rumah aku ni ada je onar yang dia buat. Tapi tula, sekurang-kurangnya terisi jugakla masa bila layan dia ni.

Teringat lak cerita manager aku pasal anak-anak dia. Kata dia anak no 2 ni memang banyak onarnya. Lepas tu jenis yang pandai menjawab, akal panjang. Samela dengan si adik ni. Pening jugak layan budak ni. Perangai macam Shin Chan pun ye gak. Suka berfikir macam orang dewasa fikir. Agaknya memang budak2 zaman sekarang macam ni kot? Mencabar sungguh budak2 zaman sekarang ni..

Lepas ni aku akan jarang-jarang la jumpa si adik ni sebab dia akan berpindah ke Terengganu. Cuti sekolah ni pindahla dia. Huhu...sedih lak sebab dia ni antara anak buah yang rapat ngan aku. Walaupun dia ni agak-agak sengal tapi seronok melayan budak ni. Seronok melayan onar dia. Kadang-kadang aku terpikir gak, ruginya tak sempat nak pedajal makcik2 aku macam tu dulu. Kalau tak mesti aku akan jadi salah seorang anak buah yang paling diingati sampai hari ni. Hehe..kuar tanduk dah ni.

Tapi kan, kalau anak buah aku yang umur 9 tahun tu dah macam tu punya mencabar kerenahnya, agaknya anak aku nanti macam mana pulak kerenahnya ye? Hmm...

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.