Kenapa ek?

Pelik bila aku baca paper hari ni. Kenapa boleh jadi macam tu ek? Seorang pelakon wanita yang popular dengan kontroversi menghalang ayahnya datang majlis pertunangan dia. Apa la nak jadi? Kalau iye pun ada masalah dalaman family sekalipun takkanla majlis penting macam tu pun tak mau jemput ayah sendiri datang? Dah tentulah bila nikah nanti ayah yang akan jadi wali. Tak paham sungguh!

Aku bukan nak cerita pasal pelakon tu pun sebab aku memang tak minat dia. Tapi isu kat sini yang aku nak sentuh pasal hormatkan orang tua. Masa diorang ada lagi ni la kita patut buat baik. Berbakti kat diorang. Orang tua biasanya bukan mintak apa pun, cuma sedikit perhatian anak-anak untuk diorang. Apa salahnya luangkan masa sikit untuk orang tua korang. Biasalah, lumrah manusia. Masa ada depan mata kita takkan hargai. Bila dah hilang baru kita tercari-cari.

Pengalaman aku sendiri, masa arwah mak aku ada lagi selalu bergaduh. Bila mak marah rasa macam nak lari dari rumah pun ada. Tapi keadaan berubah bila aku start duduk jauh ngan arwah mak aku. Rasa macam tiap-tiap minggu nak balik sebab rindu dengan arwah mak. Rindu masakan dia. Malangnya keadaan tu tak lama pun, lebih kurang setahun lebih je. Tapi aku bersyukur, sekurang-kurangnya aku sempat juga berbuat baik kat arwah mak walaupun tak sempat nak balas jasa-jasanya selama dia membesarkan aku dan adik beradik semua lepas arwah abah meninggal. Hidup tanpa mak ayah ni sebenarnya kosong (Ni cuma pendapat aku jela, mungkin orang lain tak rasa macam tu). Mana taknya, bila ada cuti tak tau mana nak tuju. Paling terasa bila pagi raya la, masa arwah mak aku ada riuh mulut dia pagi-pagi raya tu mengejutkan semua orang bangun. Aduh, rindunya...Takpela, sekarang ni tanggungjawab aku sebagai anak cuma mendoakan kesejahteraan mereka kat sana. Amin...

Hai, tak mau sedih2la. Apa pun, sesiapa yang masih ada mak ayah tu, berbaktila dengan mereka. Manala tau kan, kalau bukan mereka yang pergi dulu entah2 esok lusa kita yang pergi dulu. So, berbuat baikla sementara Allah masih bagi kesempatan untuk korang....

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Kenapa ek?

  1. salam raye lg kak...
    jgn sedeh2 yer...
    Insyallah maseh ada yg setia disisi...
    hargailah ia sblom sgalanya hilang satu ari nnti..
    troskan bepose... :P

    ReplyDelete
  2. salam akma...
    insya Allah, mudah2an 'mereka' masih setia di sisi...:D
    sentiasa cuba menghargai apa yang ada depan mata...:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.