Tazkirah Ramadhan

Ni salah satu email yang aku dapat dalam bulan puasa ni...

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh,

Sahabat sekalian,

Alhamdulillah syukur pada Allah diberikan nikmat kepada kita bertemu lagi dengan Ramadhan yang diberkati,.. Mudah-mudahan nikmat ini kita guna sepenuhnya dan seterusnya ganjaran TAQWA sebagaimana yang dijanjikan Allah akan kita kecapi...amin.

Sahabat sekalian,
Ramadhan juga disebut sebagai bulan MAGHFIRAH atau dlm bahasa melayunya bulan keampunan. Dan Allah telah berfirman dalam surah al-Isra' ayat....( maaf lupa ayat). Maksudnya supaya kita bersegera ke arah keampunan, samada keampunan dengan Allah mahupun keampunan sesama manusia.

Kita sentiasa memohon keampunan dengan Allah , tetapi bagaimana keampunan kita dengan manusia yang lain,.adakah kita mahu tunggu hariraya baru nak minta ampun...itu hanya adat orang kita supaya bermaaf-maafan pada hariraya sahaja.. Bagaimana dengan suruhan Allah untuk kita bersegera pohon ampun dan juga disebut dalam hadith RAMADHAN ini sbg bulan keampunan... .Oleh itu sempena Ramadhan al-mubarak ini marilah kita bersegera bermaaf-maafan antara satu sama lain agar doa kita pada bulan yang mulia ini dimaqbulkan Allah SWT.....Lagipun kita tidak pernah tahu bila kita akan dipanggil pulang oleh Allah......Dosa kita dengan Allah mudah-mudahan diampunkan Allah ( InsyaAllah ). , tapi bagaimana dosa kita dengan rakan kita, dosa kita dengan saudara kita yang lain...adakah kita tak pernah buat dosa dengan orang lain ???.. Bagi pihak saya sendiri kalau ada salah dan silap harap diampunkan , dimaafkan, dan marilah kita sama-sama memburu peluang yang ada dibulan yang mulia ini.. InsyaAllah Lailatul qadar bersama dengan kita.

Do'a Malaikat Jibril :
"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

1) Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
2) Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
3) Tidak berma'afan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan amin sebanyak 3 kali. Dapat kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang mengaminkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jum'at.

Selamat menunaikan Ibadah Puasa. Bersama kita leburkan kekhilafan. Semoga dengan puasa mempertemukan kita dengan Keagungan Lailatul Qadar dan kita semua menjadi pilihanNya untuk dikabulkan do'a - do'a dan kembali menjadi fitrah.

"Selamat Berpuasa kepada semua"...

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.