Marhaban ya Ramadhan...

Esok kita akan mula berpuasa. Alhamdulillah, dapat juga jumpa bulan Ramadhan tahun ni. Bila masuk ramadhan je aku dapat rasa ketenangan yang aku tak pernah rasa kat bulan-bulan lain, aku pun tak tahu kenapa. Mungkin masa ni jelah baru aku dapat tumpukan hal-hal sendiri berbanding hal-hal lain kot. Mudah-mudahan ramadhan kali ni dapat dijalani sesempurna mungkin, Insya Allah...

Tadi sempat jugak aku tengok satu program kat Astro Ria. Tajuknya Kembara Iman. Memang menarik, kira macam kisah-kisah dari mualaf. Pengalaman diorang sebelum dapat hidayah untuk convert Islam. Episod yang aku tengok tadi interview dengan salah seorang bekas paderi kristian - Hj. Ayub Abdul Rahman. Banyak nasihat yang diberikan untuk saudara-saudara baru supaya tak berputus asa bila tak dapat bimbingan sewajarnya. Paling tertarik bila Hj Ayub ni kata, kenapa orang-orang Islam tak suka berkongsi tentang hal-hal agama kita dengan orang bukan Islam? Katanya lagi, orang-orang Kristian takkan "kedekut" untuk berkongsi tentang agama mereka dengan orang yang bukan seagama dengan mereka. Hmm..sesuatu yang perlu kita fikirkan kebenarannya...

Pelik kan, orang-orang Islam yang memang dilahirkan dalam Islam, diberikan pendidikan agama yang cukup pun masih ada yang MURTAD. Tapi dengan kuasa ALLAH, seorang pengamal agama Kristian dapat hidayah Allah dengan begitu mudah. Cuma rintangan bila nak menukar agama tu jadi agak sukar. Biasalah kan, Rasullullah s.a.w nak berdakwah pun lagi banyak halangannya. Rintangan-rintangan sekecil tu takkan jadi penghalang pun kalau hati dah pilih Islam sebagai jalan dan pegangan hidup. Rasa insaf yang teramat lepas tgk program tadi tu. Mudah-mudahan akidah kita semua sentiasa terpelihara. Amin...

So di kesempatan ini aku nak ucapkan (mcm rancangan dedikasi lak..) Selamat menyambut ramadhan untuk semua yang rajin mengunjungi teratak buruk aku ni. Semoga kita dapat memanfaatkan bulan yang mulia ni sebaik-baiknya...

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to Marhaban ya Ramadhan...

  1. em...
    biase la..
    kekadang org yg sekolah kat sekolah agama tuh la yang senang2 je tersesat..
    ape2 pun..doa la bebanyak..
    insyallah Allah x tutup pintu hati kita untuk terus menerima hidayah-Nya..
    amin...
    Selamat menyambut Ramadhan..=p

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.